Al bijna tien jaar beweeg ik me in de wereld van design en beeldcreatie, een reis die begon in de banken van het ROC van Twente. Daar, in de bruisende omgeving van een creatieve opleiding, maakte ik voor het eerst kennis met de digitale gereedschappen die later mijn dagelijks brood zouden worden: Photoshop, Illustrator, InDesign en Premiere Pro.
In de jaren die volgden, groeide mijn portfolio gestaag. Van eenvoudige posters tot complexe brochures, van statische beelden tot dynamische websites. Elk project voegde een nieuwe laag toe aan mijn expertise. De digitale wereld ontvouwde zich voor mijn ogen, en ik ontdekte steeds nieuwe manieren om ideeën tot leven te brengen.
Jaren terug begon ik aan de opleiding tot Mediaredactie-medewerker. Behalve schrijven kwam ik bij die opleiding al in aanraking met vormgeven, denk aan: Photoshop, Illustrator en Premiere Pro. Voor de niet-vormgevers: dit zijn bekende programma's voor ontwerpers. Sindsdien ben ik naast schrijven bezig gebleven met vormgeven. En dat stel ik nu al een aantal jaar ten tonele.
Waarom een mooi ontwerp?
Voor verschillende bedrijven heb ik intussen mogen ontwerpen. En dat blijft continu ontzettend gaaf. Toch zijn bedrijven soms sceptisch over waarom ze een mooie uitstraling (lees: logo of website) moeten hebben.
Veel bedrijven onderschatten de waarde van een eigen plekje op het internet. “Ik verkoop toch niks?”, hoor je dan. Nee, maar is een fantastisch visitekaartje voor je bedrijf, zeker als je regelmatig nieuws plaatst. Uiteindelijk van ontzettend groot belang om verder te komen met je bedrijf.
Verder zijn er nog tal van andere uitingen waar ontwerp voor nodig is, die ik met veel liefde lever… Denk aan advertenties, posters of een folder. Of een zogenoemde pull-up banner. Geen idee? Ik kreeg de opdracht om er een te maken voor Wijkvoorziening ’t Doesgoor.
Het was hoog tijd voor een nieuwe site voor Cyko. Naast het maken van de site, heb ik het logo ‘her-ontworpen’.
Vier jaar geleden besloot ik mijn horizon te verbreden en schreef ik me in voor de hbo-opleiding Journalistiek. Hoewel de focus hier verschoof naar het geschreven woord, bleef de vonk van visuele communicatie in mij branden. Vastbesloten om mijn vaardigheden te blijven ontwikkelen, volgde ik extra cursussen in vormgeving. Deze combinatie van journalistieke finesse en visuele creativiteit bleek een gouden greep, waardoor ik verhalen niet alleen kon vertellen, maar ook kon visualiseren.
Parallel aan mijn academische ontwikkeling, ontdekte ik mijn passie voor fotografie en videografie. Wat begon als een nieuwsgierige verkenning van de camera, groeide uit tot een serieuze bezigheid. Inmiddels heb ik geïnvesteerd in professionele apparatuur en heb ik de eer gehad om voor diverse bedrijven beeldmateriaal te creëren dat hun verhaal vertelt.
Als de creatieve geest achter Hekwerk Spape's website en foto's, bracht ik hun ideeën (en natuurlijk die van mij) tot leven.